Website usability analyseren
Consultant:
Yoni De Craeye (Oudenaarde) - Annelies Van Acker (Lombardsijde) - Joey Pleune (Zelzate)
Bedrijf:
Sweets & Candy
Karnemelkstraat 9 - 9060 Zelzate
Website URL: https://www.sweetscandy.com/
Usability audit
1. Toegankelijkheid
De snelheid van de website is nagegaan in Developers.google.com. op deze website kunnen we de snelheid van de website analyseren en zegt men wat er te verbeteren valt. Na de analyse zien we dat de snelheid van website redelijk tot zeer hoog ligt namelijk 0,9s. De enige fout die de site gevonden heeft gaat over het cachebeleid van de website. Hierover word gezegd dat de site van geen enkele afbeelding een lokale copy aanwezig is. Des ondanks krijgt de website van Sweets&Candy een 100% score volgens Lighthouse Scoring Guide.
Hierna hebben we de website ook in het programma GTmetrix gestoken. Waarin we zien dat de snelheidsscore 81% bedraagt, indien we verder kijken word het ook duidelijk dat in het algemeen de website een goede snelheid heeft aangezien zijn kleine opslag.
Als we kijken naar de layout van de website zien we ook een aantal fouten. Als we kijken naar het contrast van de website zien we voornamelijk de kleuren wit en blauw. De interface van de pagina is wit, gevuld met verschillende gekleurde tekst en 3 aanklikbare foto's. Het gebruik van de verschillende kleuren komt wat minder professioneel en druk over. De kleurkeuze helpt ook niet bij het contrast omdat deze niet goed bij elkaar passen.
Het lettertype is zeer klein, op gsm moet men al inzoomen om het te kunnen lezen. De website titel is "Let me guide you through the world of" in hoofdletters en blauwe kleur gevolgd bij hun logo. In de ondertitel zet men elke medeklinker in hoofdletters wat niet echt helpt bij het professionele opzicht van het bedrijf. Ook staat hun geschiedenis en contact gegevens in het zelfde kleur als hun achtergrond wat een slechte keuze is.
Verbeteringen:
- Tekst vergroten en 1 enkele kleur geven, voornamelijk zwart
- Foto's duidelijker hun onderwerp laten weergeven
- Niet hetzelfde kleur tekst als het kleur van de tekstballon
- Duidelijker hun knoppen voor door de website te navigeren
2. Identiteit
Het logo is groot genoeg en valt zeker in het oog bij het openen van de pagina. De slogan staat ook centraal maar in een oranje kleur waarbij de medeklinkers allemaal in hoofdletters staan.
Op de homepagina vind je foto's over de verschillende producten die men produceert, hoewel deze foto's niet al te duidelijk zijn. Maar dit helpt hun wel voor hun identiteit.
Over de bedrijfsinformatie is er een volledige apart pagina met de geschiedenis van het bedrijf. Hierin staat hoe het bedrijf in 50 jaar gegroeid is van enkel Agar fruit snoepjes naar een hele variatie aan snoepgoed.
Verbeteringen:
- Tekst opknappen en verduidelijken
- Duidelijkere foto's over het product zelf
3. Navigatie
De navigatie van de website is heel bescheiden. Het bestaat uit 3 pijltjes in de linker onderhoek om door de 7 pagina's te bladeren. Er is een knop om terug naar de startpagina te gaan en u kan op de afbeeldingen klikken om zo naar de overeenkomstige pagina te gaan.
Er zijn geen externe links noch een zoekbalk aanwezig. Een zoekveld lijkt mij ook niet zo hard nodig aangezien het een kleine website is.
4. Inhoud
">Schermafbeelding van de website op HP Laptop (windows)

Schermafbeelding van de website op Apple smartphone (IOS)