AI


Autonomous Driving Level 5

Er zijn momenteel 5 Autonomous driving levels. De level 5 auto's zijn voertuigen die geen menselijke interactie vereisen. De auto's zullen in staat zijn om overal naartoe te gaan en alles te doen wat een menselijke bestuurder kan doen. De wagens zullen zelf kunnen sturen, accelereren, remmen. Er is dus geen behoefte aan pedalen, remmen of een stuurwiel. Ook de bewaking van de omgeving om de wegomstandigheden te controleren en de identificatie van bepaalde rijomstandigheden zoals verkeersopstoppingen zal allemaal vanzelf geregeld worden. Autonomous driving level 5 stelt de bestuurder in staat om achterover te leunen en te ontspannen zonder ook maar enige aandacht te hoeven besteden aan de functies van de auto.

Volledig autonome auto's worden getest over de hele wereld, maar er zijn momenteel nog geen auto's beschikbaar voor het grote publiek. We zijn nog redelijk ver verwijderd van de massaproductie van level 5 voertuigen.

Nu zou je denken dat Tesla een voorbeeld is van level 5, maar dit is niet het geval. Tesla is momenteel nog een level 2 auto, dit verandert hoogstwaarschijnlijk in de toekomst. Op niveau 2 autonomie kan een auto de indruk geven dat hij zelf rijdt. Maar toch moeten bestuurders hier nog de volle aandacht op de weg richten.

Producttoepassingen

VIAS

Begin oktober 2017 testten minister van mobiliteit en het Vias instituut een shuttlebus zonder chauffeur. Het was de eerste keer dat zo'n test werd uitgevoerd in België. Deze pendelbussen kunnen mensen ophalen en afzetten, stoppen als er iets in de weg komt en reageren op voetgangers en fietsers.

Tijdens de test reden de shuttles ongeveer 11 km/u, hoewel ze 20 km/u kunnen halen. Op dit moment worden ze gebruikt in een 'beschermde' omgeving waarin er geen interactie is met andere wagens. Ze zijn ook ideaal voor gebruik op campussen, in pretparken en voor het vervoer van mensen, bijvoorbeeld van een ziekenhuisparkeerplaats naar de hoofdingang van het ziekenhuis.

Zoals bij elke nieuwe technologie zijn er enkele obstakels die nog moeten worden overwonnen. Extreme weersomstandigheden zijn nog een probleem, zware regen, dichte mist en natuurlijk sneeuw betekenen dat het vermogen van de lasers om de omgeving nauwkeurig te scannen kan worden belemmerd. Ook zijn de accu's niet bestand tegen extreme temperaturen, zoals vrieskou of hitte boven 40° Celsius.

Maar wat er ook gebeurt, voertuigen zonder bestuurder zijn de oplossing voor de toekomst. Ter voorbereiding op deze veranderingen heeft de ministerraad al een 'Gedragscode voor het testen van voertuigen zonder bestuurder' op de openbare weg goedgekeurd.

Audi: AI:CON

De Audi AI:CON, die in 2021 op de markt zou komen, opent een nieuwe wereld van mobiliteit voor zijn passagiers. Bevrijd van de rijtaak kunnen ze zelf kiezen hoe ze hun tijd in de auto doorbrengen. Werken, communiceren of gewoon ontspannen en zelfs slapen: Alles is mogelijk terwijl de auto autonoom en veilig zijn weg vindt.

Eén blik is voldoende om te beseffen dat alle bedieningselementen en displays ontbreken. Stuur, pedalen, groepen knoppen en instrumenten - niets. In plaats daarvan gewoon brede, ononderbroken oppervlakken. Het interieur komt snel tot leven als de passagiers binnenkomen.

Het display aan de voorzijde licht op met een welkomstboodschap. PIA, de empathische elektronische voertuigassistent, herkent de passagier aan zijn telefoon en activeert al zijn persoonlijke instellingen. Er zijn aangepaste instellingen voor de airconditioning en de zitpositie, de kleur van het interieurlicht en de indeling van het infotainmentsysteem. Het navigatiesysteem wacht op de invoer van een bestemming en alle toegankelijke communicatiekanalen zijn klaar voor gebruik, verbonden via de snelste beschikbare standaard.

De Audi AI:CON kan zich aanpassen aan de rijsituatie en zelfs aan de passagiers. Als de auto voorbijgangers of andere weggebruikers detecteert, maakt hij letterlijk oogcontact met hen en volgt hij hen met zijn "ogen".

Deze wagen kan dankzij een gerichte lichtgewicht constructie een bereik van 700 tot 800 kilometer op één enkele lading bereiken. Zelfs het laden is tot een minimum beperkt. Dankzij een hoogspanningssysteem met 800 volt kan de accu in minder dan 30 minuten tot 80 procent van de capaciteit worden opgeladen. In een AI-zone kan hij zelfstandig naar een oplaadstation trekken en de batterij zonder menselijke hulp opladen.

NVIDIA

NVIDIA is een bekende producent van computerhardware. NVIDIA kondigde een AI-computer aan om te helpen bij het bereiken van niveau 5 autonomie, waarbij chauffeurs gewoon hun bestemming aansluiten en de rest aan het voertuig zelf overlaten.

Terwijl automakers niveau 2 en niveau 3 voertuigen op de markt brengen, is NVIDIA's eerste AI-computer, de NVIDIA Drive PX Pegasus, blijkbaar in staat tot niveau 5 autonomie. Dat betekent geen pedalen, geen stuurwiel, geen noodzaak voor iemand om ooit de controle over te nemen.

Het doel met deze kleinere, krachtigere computer is het verwijderen van de enorme computerarrays die in de prototype voertuigen van OEM's, startups en elk ander bedrijf dat probeert de autonome automoer te kraken.

De nieuwe NVIDIA Drive PX Pegasus AI computer is zo groot als een nummerbord en gebruikt veel minder stroom dan het huidige model. Maar het zal nog wel even duren voordat iemand er een in handen krijgt.

Disruptief?

De technologie Autonomous driving level 5 is momenteel nog niet disruptief . Bedrijven zijn nog volop bezig om deze technologie toepassend te maken op de openbare weg, ze zijn nog volop bezig met het creëren van deze markt en deze business te doen groeien. Maar het kan wel een effect hebben in de toekomst voor de werkgelegenheden van gewone autofabrikanten.

Tijdsas van Gartner

Autonomous driving level 5 bevindt zich in de fase van de Peak of Inflated Expectations en in de trend Sensing and Mobility. We gaan zeker akkoord met het standpunt van de fase dat Gartner wil innemen want er is wel veel interesse en aandacht in deze nieuwe technologie. Er zijn bedrijven die zich bezighouden met Autonomous driving level 5, zoals Tesla, Audi en BMW maar ook veel bedrijven die er nog niet echt mee bezig zijn. Voor driving level 5 is er momenteel nog geen overdreven hype met als gevolg dat dit nog niet echt resulteert in een mislukking.

Presentatie op Slideshare


BEZOEK ONS

Stropkaai 14, 9000 Gent

BEL ONS

+32 493 50 87 28

SCHRIJF ONS

yonidecr@student.arteveldehs.be

Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin